Powered By Blogger
Half Purple and Blue Butterfly

Sunday 11 September 2011

Berbaik Sangka..

11 : 18 am
[♥ بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ]

Bermulanya isnin ini dengan senyum penuh keceriaan.. Alhamdulillah.. Seawal pagi mesej ku kirim buat teman2 dari kejauhan ku mahu mereka mengukir senyuman memulakan tugasan.. Sekalipun ada mesej yang tidak berbalas aku cuba bersangka baik.. Hati ku berkata: kita tak tahu apa yang orang lain lalui, setiap mereka punya alasan untuk setiap tindakan.. Mereka juga ada hak untuk memiliki "privacy".. Jadi jangan ambil hati pada tingkah manusia pada kita.. Buat biasa saja, tak perlu menaruh harapan untuk menjadi orang penting dalam hidup mereka.. (: be cool,

Suasana raya masih di sana-sini, rumah terbuka dan macam-macam acara di laksana.. Ya Allah, ampunkan hamba-Mu yang lemah ini.. Ada ketika berlaku hal-hal di luar jangka, hingga tak dapat di elak dan aku merasa bersalah.. Aku berdoa untuk memperbaiki diri, dan terus tingkatkan kualiti ibadah.. Memang begitu, semakin mendekati semakin diuji, semoga aku kuat menempuh liku-liku hidup ini..

Masa begitu pantas berlalu, 13 syawal sudah pun ku lalui.. Hari ini14 syawal sunggul tak ku menyedari.. Bertanya lagi, banyak amal selama hidup ini, penuh kah? Berkurangkah? Diterimakah? Bimbang, cuma aku teringat beberapa ayat yang membuat aku suka untuk memberi peringatan pada diri dan antaranya,
  • Nilaian Allah bukan pada banyaknya amalan tapi seikhlas mana hati kita saat ia dilaksanakan..
  • Jangan hitung kebaikan yang kita lakukan tapi hitunglah kebaikan yang Allah berikan agar kamu insaf dan selalu bersyukur..
  • Ingatlah kebaikan orang pada kamu, dan lupakan kebaikan kamu pada orang lain..
  • Selalulah memberi kemaafan, hati kamu akan tenang menjalani kehidupan..
  • Apapun tindakan bermula dengan niat..
12 : 00 am
Aku sakit gigi, membawa kepada sakitnya kepala.. Hanya Allah tahu rasa yang aku alami, semoga aku redha pasti ada hikmahnya.. Sabarlah wahai nur hani, huhu..


Banyak yang bertanya tentang aku dan teman baru, aku hanya mampu tersenyum.. Kisah kami ibarat apa ya? (: Seketika kami ~S.E.N.Y.A.P~ dan aku tak ada ayat untuk memberi ulasan sekadar senyum sebagai jawapan.. Pada aku kami masih sesi suai kenal.. Doakan perhubungan ini berkekalan kiranya memberi kebaikan, dan biarlah kami berjauhan kiranya perhubungan ini membawa kemudaratan.. Hanya Allah Maha Tahu, ku berserah pada-Mu Maha Esa..

2: 05 pm
Tengah makan jambu batu sambil buat kerja, sambil tu baca artikel-artikel secara online dan chat dengan kawan2 yang sedang online.. Cuaca mendung, ada petanda hujan.. (:


Setakat ini dahulu bicara ku, sekian..

p/s:  Selalu lah bersemangat! & menyumbang kepada kebahagiaan orang lain.. Apapun yang ingin kamu lakukan ingat bahawa Allah sentiasa memerhatikan kamu..


('-')/nur_hani

No comments:

Post a Comment