Powered By Blogger
Half Purple and Blue Butterfly

Tuesday 11 October 2011

pandu uji~ iman di jalan kehidupan..


11: 12 am
Tak mampu aku bicarakan.. Perasaan yang gusar menanti gaji tak masuk, mana lagi nak fikir itu dan ini.. Ya Allah, macamana ni? Aku buntu, teramat sangatlah aku bingung tahap gaban.. Kebingungan bila dimaklumkan akan di masukkan pada hari khamis ini.. Sebagai manusia biasa aku ada ketika ketandusan idea memikirkan jalan keluar dari semua masalah ini.. sebenarnya kecil jak masalh aku ni, tapi jadi beban bila semua orang seakan mendesak ni.. Aku masih boleh senyum, masih boleh berdiam, masih boleh bersabar tapi mereka bolehkah menerima sepertimana aku? Kekadang, aku lelah dengan semuanya..

11: 40 am
Ada pula ni orang-orang datang pejabat PA membawa kisah masing-masing, aku layan juga ni sebab bagus juga ada pengalaman orang lain yang kita boleh jadikan iktibar.. Sayang aku tiada kemahiran melukis, kalau ada bolehlah aku buat 1 lukisan dan jual jadi boleh dapat duit.. Aku dah buntu tak nampak jalan keluar.. Aku cuba hubungi kawan, aku berserah kepada Allah untuk semua hal ni.. Sekarang dah masuk waktu, baik aku sign out dulu.. Mhm..

14: 54 pm

Aku dah habis fikir, minta tolong kawan pun susah.. Aku di maklumkan  oleh kawan sekerja gaji masuk khamis.. Ya Allah, aku mohon kesabaran menghadapi ujian ini kerana aku mahu redha menerima ketentuan ini.. Sungguh besar ujian ini, sehingga aku hanya mampu -DIAM-.. Bagaimana aku hendak jelaskan keadaan ini,  mereka tak mampu memahami situasi ini.. Aku yakin ini ujian Allah untuk aku hambaNya.. Aku sedikit tertekan juga dengan sikap sebilangan kaka kat pejabat ni sehingga aku seketika terpinga, mungkin pada aku tak mengapalah tidak mengucapkan terima kasih tapi ada bicara yang menyakiti hati ini tanpa sedar.. Sabar, begitulah kata hatiku.. Aku sedar aku hanya bekerja sementara tapi aku manusia juga.. Ya Allah 1 hari ni aku punya sabar teruji yang teramat.. Satu persatu, khabar tentang gaji, hal rumah lagi, fikirkan mama lagi, dan sikap kaka kat ofiz ni hampir hilang sabar.. 

Asar dulu, out..


16: 05 pm
Aku menangis masa di surau tadi, tak tahan hatiku menanggung rasa ini sendiri.. Aku melihat ke bawah bangunan dan keadaan sekeliling dan aku bicara dalam hati memujuk untuk diri lebih tabah menghadapi ini.. Semua kehendak Allah, mencuba aku dengan semua ini dan pasti tidak sia-sia setiapnya.. Aku redha,

Aku menyepi dari mengambil kisah hal sekeliling dan memotivasi diri agar teruskan senyum walaupun keadaan seakan tak mengizinkan.. Aku berlagak seolah tiada apa yang tersirat, namun di lubuk hati ini hanya Allah Maha Tahu.. Aku hanya mampu berdoa kembali memohon kepada Allah semoga ada jalan keluar untuk setiap satu permasalahan..
 
Soal  dia yang hadir aku ingatkan diri agar lebih BERSEDIA,BERWASPADA dalam menjaga hubungan YANG LEBIH DIREDHAI.. Aku mesti KUAT dan SABAR DALAM MENGHADAPI SETIAP TEMPOH PERTEMUAN DAN PERHUBUNGAN TERSEBUT..

p/s: Selalulah redha dan didik hati berlapang dada menhadapi setiap ujian sekalipun berupa kehilangan, ketakutan dan lain-lainnya.. Percayalah Allah sedang menilai keteguhan iman kita.. Jadi perbanyakkan berdoa dengan yakin dan penuh kesungguhan..



('-')/nur_hani

No comments:

Post a Comment