Powered By Blogger
Half Purple and Blue Butterfly

Tuesday 4 October 2011

SEPI~seketika mencari2 tenang..

Assalammualaikum,  wbt:

10:11 am
Selesma.. Hampir masuk minggu ke 2,  ujian padaku semua ini pasti ada hikmahnya.. Jumaat lepas aku balik kampung untuk pergi kenduri arwah sekali majlis tahlil.. Aku sempat membantu apa yang boleh,  tapi 1 hal yang aku jauhi ialah bersembang dengan orang sebab takut ter keluar kata-kata yang tak sepatutnya.. (: mengelak lebih baik kan?  Al-maklum kadang-kadang kita tak sedar apa yang lidah kita lafazkan.. Huhu, mulut ni kena di jaga sebaik agar tak menyakiti insan-insan yang tidak sepatutnya..

10:22 am
Jangan Mencintai Seseorang Setinggi Langit Kerana Langit Boleh Runtuh..
Jangan Mencintai Seseorang Sedalam Lautan Kerana Lautan Boleh Surut..
Jangan Mencintai Seseorang Sebesar Dunia Kerana Dunia Boleh Hancur…
Cukuplah Mencintai Seseorang Sehujung Kuku, 
Walau Kecil, Walau Selalu Dipotong, Ia Akan Selalu Tumbuh….

Aku suka betul ayat ni, sesuai buat ingatan supaya tak salah langkah dalam bercinta..  Sungguhpun hati ini masih tak mampu untuk membuka hati.. Allah uji aku dengan menhadirkan 3 insan sehingga aku sendiri kebingungan.. Kemudian aku tak dapat memberi jawapan kepada setiap mereka kerana ingin menguji setiapnya.. Pada aku masih terlalu awal untuk menduga hati mereka walupun ada yang telah ku kenali hati budinya dan masih ada pula yang membuat hati bertanda tanya sejauh mana kesungguhannya.. Ya Allah, aku pada awalnya teruja kini seakan ingin biarkan semuanya.. Jujur, aku mengharap teman yang akan menyokong dan bersama dalam perjalanan.. Tapi mungkin belum tiba masanya, dan aku perlu terus positif pada setiap hal.. 

Ya Allah, hambaMu ini lemah namun enggan mengalah.. Masih meyakini hikmah setiap hal yang telah terjadi.. Wahai ayahanda dan bonda tercinta kaka ingin mengadu rasa hati ini yang terasa perih melalui hari.. Namun kaka masih syukuri adanya doa kalian untuk kaka terus meneruskan kehidupan ini.. Beberapa hari ini emosi kaka ternyata terganggu, dan tangis ini kerap kali hingga tak terbendung lagi.. Aku yakin tinggi kasih sayang Allah kepada hambaNya.. 

14:33 pm
Ada orang kata :
"cinta perlukan pergorbanan dalam melalui setiap liku2 hidup.. biar orang yang kita cinta rasa dihargai.." Aku ingin ayahanda dan bonda rasa dihargai walaupun aku dalam kesibukan.. 

Ya Allah, bantu aku untuk terus menjaga perhubunganku denganMu, perhubunganku dengan ibu bapaku, perhubunganku dengan ahli keluargaku, dan perhubunganku dengan insan-insan di sekelilingku.. semoga aku sentiasa menjaga perlakuan dan batasan dalam pergaulan.. Ya Allah,  Izinkan diri ini untuk terus berbaik sangka dengan setiap ketentuanMu kerana sesungguhnya hanya Engkau Maha Tahu rahsia segala sesuatu.. YaAllah tabahkan aku menghadapi semua ini, tenangkan resah hatiku, lapangkan fikiranku agar aku bisa terus berdiri di sini..

Biarkan! Usah di angankan! Semua ini pasti menemui kesudahan yang membahagiakan, insyaAllah..

p/s: Bila ada yang tidak kena, segeralah kembali muhasabah agar beroleh petunjuk Allah..  Perkasakan diri dengan ilmu dan jangan biar diri jauh dariNya.. Wanita, kamu Allah ciptakan sebagai insan yang kuat malah kamu menjadi tunggak penting dalam institusi kekeluargaan.. Percayalah tangisan itu untuk membasuh luka dan membina kekuatan yang baru untuk kamu.. Teruskan bertabah ya,

(tangis ku tertahan, fuh..)
('-')/nur_hani

No comments:

Post a Comment