Powered By Blogger
Half Purple and Blue Butterfly

Thursday 4 August 2011

Perjalanan aku pd 5 Ramadhan,

10:00 am
Sudah 5km, lebih kurang begitulah perjalanan kembara tahun ini.. Kembara ramadhan sudah memasuki hari ke 5  insyaAllah.. Aku amat bersyukur atas kurniaan Allah ni, aku mencari-cari peluang dan kesempatan untuk mendekatkan diri kepadaNya.. Harap dapat istiqomah.. Sememangnya banyak ujian supayaLaksana ikut kemampuan bukan paksaan.. Harap-harap ibadah di terima dan beroleh redha dan ampunanNya.. Jom sama-sama kita tambah baik kualiti iman.. :)

10:35 am
Pesta ibadah, itulah istilah bagi mereka yang sungguh-sungguh dalam merai bulan ramadhan yang hanya setahun sekali.. Bunyinya seronok sekali.. Istimewanya bulan inilah ada tadarus al-quran,  ada sembahyang terawih, solat lewat malam, dan kaya dengan pahala berganda pada setiap amal kebaikan, serta lebih banyak mengingatkan kita tentang kesusahan orang lain (seperti anak yatim, ibu2 tunggal dan orang2 miskin), MasyaAllah hebatnya ramadhan.. Pendek cerita ramadhan bukan sekadar menahan lapar malah ia lebih daripada itu.. 

Ramadhan ialah anugerah yang memberi banyak menfaat kepada mereka yang mempunyai ilmu tentangnya.. Sebab itulah kita yang beragama islam kena rajin baca Al-Quran dan terjemahan untuk tambah ilmu di dada.. Jangan sekadar islam pada nama tapi biarlah pada hati dan ruh kita.. Yang utama buatlah ibadah Lillahi taala.. Saya kagum mendengar mualaf yang lebih memahami islam berbanding mereka yang sejak lahir beragama islam.. Hal ini menjadi salah satu sebab diri ini terpanggil untuk mempelajari lebih lagi tentang islam.. Mudah-mudahan di permudahkan..
Banyaklah bertanya pada mereka yang berilmu supaya tak sesat di akhirnya..

special
Walaupun mungkin dah terlewat, aku ingin titipkan niat puasa dan berbuka puasa.. Sebab kat radio sabah tadi aku dengar dorang cerita sal niat puasa n buka puasa pada masa sama ada kawan ofiz mintak ajr niat buka puasa.. Mari sama-sama berkongsi ilmu tak rugi.. :)So  juz klik k? :)

11:49 am
Harap tak sia-sia puasa kita.. Moga di terima di sisiNya.. Banyak hal indah berlaku pada bulan ni sejuk rasa hati,  kemanisan yang tak terungkapkan.. Alhamdulillah.. 

Baru jak tadi telefon my dad, dia tak sihat nak balik kampung ni.. Suara Ayahanda merajuk, aku senyum di hujung telefon tapi aku harap ayahanda faham keadaan aku.. Insyaallah esok aku balik kampung bolehlah membuat juadah buka puasa harapnya.. Rindu rumah, hanya Allah yang tahu..

12: 11pm
Sedang sunyi di pejabat, ada yang keluar untuk berehat n ada yang prepare nak pi solat jumaat.. Menikmati sunyi ini, banyak hal pula yang berlingkar di ruang fikir.. Ya Allah,

12:34 pm
azan dzohor dh ~OUT~


p/s:
Banyakkan belajar dari Al-Quran dan bertanya jika ada kemusykilan.. Jangan diam tanpa berusaha cari jawapan..


('-')/nur_hani

No comments:

Post a Comment