Powered By Blogger
Half Purple and Blue Butterfly

Friday 22 July 2011

bait2 ayat daLam Hari2Ku!

12: 30 am
Tak dapat tidur, so baca buku-buku motivasi..

4:30 am
Loceng berbunyi! (ringtone irama ost mr. bean) Bangun wei! Nak p kerja dah..

7:25 am
Sampai pejabat.. Alhamdulillah,  dapat lagi hidup ni.. Boleh lagi bernafas dan punya kudrat untuk menaip.. Let's go straigh to the main point! 

"bait2 ayat  daLam Hari2Ku!"

Setiap hari kita bercakap kan?  Ada yang banyak cakap ada pula kurang bercakap..
Biasanya isu yang menjadi percakapan kita adalah berlandaskan sejauh mana ilmu dan pengetahuan seseorang individu.. Paling tidak pun kita akan bercakap sebab ingin memberi arahan, megucapkan salam perkhabaran, nak mengorat, beli ikan kat pasar dan macam-macam tujuan lain..
Tapi bait2 kata yang aku nak cakap kali ni adalah tentang kesannya kepada individu..

Baiklah.. Kita mulakan dengan kata-kata pujian, tak kisah la iklas tau x.. Yang mana fungsinya boleh menjadi pembakar semangat untuk individu yang ingin mencapai cita dan impian.. Tapi ada ketika boleh buat seseorang lupa diri dek puji terlalu tinggi.. blalala.. aAmaklum lah ye..

Kemudian, kata-kata motivasi boleh jadi peransang untuk orang yang putus cinta, jatuh bankrup, atau mungkin sedang kehilangan termasuk hilang arah tuju.. Selalunya kita tak akan tahu apa yang orang lain lalui sehingga anda sendiri melaluinya..  Kita adalah manusia biasa yang hakikatnya lemah, namun dengan mutiara kata yang kena pada waktunya kita bisa bangkit menjadi insan yang lebih tabah, teguh dan mantap, sehingga di luar  jangka kita sendiri..


Hah, di ikuti lagi dengan kata-kata umpatan yang sah-sah boleh mebawa kepada fitnah dan aib kepada orang.. Sesekali kita tak sedar kata-kata kita boleh buat seseorang di buang kerja, di cemuh masyarakat atau saja merosakkan masa depan dan mencemar maruah seseorang.. Sebaiknya kita lebih berhati-hati dan fikir dulu sebelum keluarkan sebarang ayat dari mulut yang mungkin berbisa.. Fuh.. 


Seterusnya, kita tengok plak kata-kata berunsur hinaan.. Ni lah yang teruk, mengecilkan kebolehan orang lain / memandang jijik / hina pada orang  memang teruk.. Kategori yang sebaiknya di elakkan.. Kasihan mereka yang menerima kata-kata demikian macam pisau jak kata-kata sebegitu boleh patah semangat orang.. Banyak bahasa indah kat dunia ni yang boleh di guna terutama dalam memberi teguran atau kritikan misalnya di kalangan bos kepada pekerja, atau mungkin guru kepada murid, tak pun ibu bapa kepada anak.. Kita boleh gunakan banyak kata-kata yang lebih sopan untuk memberi teguran dan teladan..


Paling akhir ialah kata-kata makian / kesat.. Selalu muncul dalam keadaan akal tak terkawal dan amarah yang menggelegak macam gunung meletus.. Ni bahaya sikit.. Almaklum boleh bikin di serang penyakit jantung dan bikin tinggi darah silap hari  mati.. Mana tidaknya bahasa sebegini selalu diselangi dengan suara tinggi yang kasar  dan sesekali kaki dan tangan ikut serta sekali.. Tu yang sampai kes pukul, dan lain2 yang mengerikan.. Mohon di jauhkanlah hal-hal begitu..

4: 05pm
Penutupnya, kita mesti mau hati-hati dengan setiap bait-bait bicara.. Biarlah bicara yang berfaedah dan membina minda harapnya.. Lidah ni akan di persoalkan kemudian hari apa-apa yang di lafazkannya.. Pesan buat diri dan semua.. Yang baik dari Allah dan yang buruk dari aku sendiri..

p/s: Lidah:
boleh jadi pisau yang melukakan perasaan &
boleh jd ubat merawat hati yang nazak..
So, berhati-hati menggunakannya..


('-')/nur_hani

No comments:

Post a Comment